onsdag 30 december 2009

Sval runda och sval promenad +

Mårning allihop!
Igår blev det den svalaste rundan hittills. -15,4 grader när jag stack ut och -15,8 när jag kom hem. Burr! Inga goda förutsättningar för räserfart. Hade dessutom införskaffat ett par "dubbar"/"broddar" man drar på skorna. De tappade jag efter 50 m och stoppade i fickan. För att inte alla 179 krr ska vara bortkastade får jag modifiera dem en smula för mina löpardojor. Återkommer med bild nån gång av underverket.
Dubbfritt funkade inget vidare. Halkade omkring och sprang och spände mig i 6,3 km (6:07/km i snitt) på den ändå godkända tiden 38:00. Helt enligt plan, men jag är säker på att med bara någon minus och bättre fäste hade jag kunnat köra med samma energiuttag, men ligga klart under 6-minutersgränsen.
Jag har kommit på miog själv med att tycka att just 6-minutersgränsen är viktig. Egentligen är den inte det just nu, men det känns grymt bra att hålla sig därunder. Det ger ju en mil på under timmen, så... Nåja, jag har viktigare saker att tänka på än att springa fort!
Igår var jag helt slut efter en lång arbetsdag och mycket trafik på hemvägen. Åt snabbt och stack ut ca. en halvtimme efter maten. Otroligt undermotiverad just då! Inte blev det bättre av att jag fick köra dubbfritt och att temperaturen nästan stängde av lungorna...
OK - överdriver lite, men igår var en tung dag. Grymt stolt att disciplinen fanns där och att jag inte vek ner mig!

Imorse hade vi -18 grader så Nemo och jag var överens om att det var dumt att promenera långt. Vi var nog bara ute en 20 minuter. Burr igen! Trösten var att tjuvvväga sig efter promenaden och se att kurvan återigen pekar nedåt. Invägning med omstart på söndag. Sedan blir det lättare att hålla disciplinen när barnen börjar skolan och helgerna tar slut. Fast gott har det varit :-)

Juste det ja! Thomas, min speaking-partner/mentor på löparsidan, utmanade mig på ett spinningpass. Han och hans fru skulle bjuda på ett "plågopass" - helt gratis! Det tackar jag för! Ju mer plågande, desto bättre! Jag har faktiskt aldrig testat spinning, men alla säger att det är roligt så vafan... Tack Thomas och Skrållan! Efter den 10:e januari!!!!!

Nu åter till näringen! Blir nog en kort dag idag...

Idag träningsvila, imorgon ett 6-7 km-pass i lugnt tempo. Ska hinna fixa dubbarna till dess...

Apropå utrustning. Har nästan bestämt mig för att nästa par skor (för inkörning framåt mars) blir dessa:
BROOKS ADRENALINE GTS 9 M
Löparskor/BROOKS ADRENALINE GTS 9 M från stadium.se


Såg precis att de är prissänkta från 1200 till 700! Köpdags!
Skorna fick högsta betyg i marathon.se-s test 2009!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar