onsdag 27 januari 2010

Skitrunda!

Jag undrar så här i efterhand varför jag inte lät bli denna runda... Å andra sidan är den tacksam att blogga om :-)

Målet var att klämma en snabb (för mig) 7 km-runda. I detta fall på 42-43 minuter. Jag åkte hem tidigare från jobbet för att slippa trafikkaoset och insåg snabbt att det var smart att köra sitt pass innan det blev bedrövligt före.

Sagt och gjort. Omsvidad och kände jag mig heltaggad. Motvind ut och medvind hem - Perfekt!
Startade Runkeeper-passet och drog iväg. Det tog säkert 22 sekunder att konstatera att jag sannolikt var fullkomligt dum i hela huvudet! Motvinden var det värsta jag varit med om hittills i styrka. I byarna fick man en fin avskalning av de iskristaller som yrde. Hackade fint på hornhinnan!

Föret var väl OK. Lite småmoddigt i -3 grader, men konstigt nog ingen direkt snö. Förklaringen dök upp i första vänstersvängen. DÄR var snön. I drivor. Första steget i snön gav en fin känsla av det som komma skulle. Knät var täckt av snö!!!!!!

Ålrajt, tänkte jag, nu blir det kanske lite tyngre... Första kilometern 7.44!!! Jag var supernära att stanna och skratta ihjäl mig :-) Nån som har provat ett snabbdistanspass i knähöga snödrivor?
Min rekommendation är - Lå bli! Grymt jobbigt är nog bara förnamnet. Det hade varit intressant med pulsmätning detta pass, för jag tror pulsen var högre idag än på spinningen i måndags!

Efter knappa 4 kilometrar pallade jag inte längre utan vände för att få lite medvind. Underlaget var  hela vägen omväxlande snödriva och "barmark" (i detta fall isskorpa med smågrus utstrött) och jag hade lämnat brillorna hemma. Snöblind är ett intressant fenomen och det kändes som att det var det jag upplevde! Löpte "barmark" 3 meter för att där "smälla in i" en snödriva och stapplandes ta mig igenom densamma för att efter DET halka på "barmarken". Och så fortgick hela rundan. Höga knän, halka på "barmark", snubbling i nästa driva, höga knän etc.

Det var mycket länge sedan jag var så slut och hade så "usla" kilometertider som idag! Trösten är att jag bet ihop och ändå fick ihop 5,85 km! Inte utan att man nästan får klassa detta pass som världsrekord enligt Badgear-skalan...

TIPS: Ni som kan - kör på löpband eller plogad väg idag...

Puh!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar