lördag 23 januari 2010

Kortlångpass

Idag var det lite rörig dag. Eva jobbade men jag hade ändå hoppats på ett långpass under dagtid.
Saker och ting ndrog ut på tiden (hängde tvätt och sorterade strumpor, hehe) så det fick bli ett kort långpass, dvs ett vanligt lätt distanspass.

Måler var en lugn sjua som skulle kännas bättre än i förrgår då det var katastrofkänsla. Så jag inledde extremt lugnt (till skillnad från häromdagen). Först 2 kilometersplittarna var 6.44 och 6.26. Sen kändes det hyfsat. Jag spranf min gamla femma med ett par kilometers tillägg ungefär. Föret var frusna bilspår  så ni kan ana var hjärnan fokuserade - balansen! Det kändes som om risktillägg hade varit på sin plats idag! Tack och lov var modden nedtryckt och frusen (det var -8.7 grader när jag stack ut)!!!

Den tredje kilometern avverkades av misstag på 6.11 minuter och avslutades med en ganska kraftig backe. Efter det kändes det som att jag flög fram! Det visade sig också att jag gjorde :-) Kilometer fyra - 6.09 efter en backe och lugn takt... Kilometer fem och sex gick båda på 5.36!!!!! Vad fasen, tänkte jag! Snart brakar det... Men det kom aldrig. Sista 0.86 km på 5.14 minuter!

Vad lär man sig då av en runda som idag? Tja, inte vet jag. Kanhända var det rundan i förrgår som gav extra energi, eller så var det marmeladen på mackorna imorse (det är ju lördag!).
Oavsett så känner jag följande - jag var nära att ge mig på andra träningsformer efter förrgårspasset, eller åtminstone börja om i lägre tempo. Nu är jag PÅ igen! Så ni som har det som jag, motigt och moddigt, ge inte upp! Dte kommer en dag när ni också halkar rätt i de frusan bilspåren!

Dagens upplevelse kan ju nästan får en att tro på jogginguden, men det är fortfarande 133 dagar kvar. Jag hoppas att den övervägande delen av dem är en dag som idag och inte som den i torsdags. Jag hoppas samma sak för er andra som ska nå era mål och kanske står på linjen med mig 5 juni.

Och nu - dusch, smaskensmiddag och lördagsgodis! Idag känner jag att jag verkligen förtjänat min lördag!

Überlycklig :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar