tisdag 12 januari 2010

Kortpass i plusgrader

Jihaaaaaa!
Dagens planerade kortpass utfört över förväntan. De första 10 minutrarna gick åt till att begripa sig på alla förbannade inställningar på löpbandet. Det slutade med att jag, och kollegan på bandet bredvid, valde Random i 30 minuter på level 1. Spännande...

Efter en 7-8 minuter kände jag att tempot var lite såsigt. Jag låg då kring 6-minuterstempo (helt enligt löpbandet!!!!) som kändes sokm 7-minuterstempo. Ökade då på, trodde jag, till 5.30-tempo. Till min förskräckelse gick då leveln upp på 6 (från 1!) och precis i en "maxbacke"...

iPhone åkte i golvet och jag fick dra ner igen. Denna gång blev det bättre och jag drog på tempot. Körde på några minuter tills backarna sög musten ur mig. Trappade ned nån minut för at vid 27 minuter fläska på i 5-minuterstempo för att få upp pulsen som då landat på en låg nivå.

Mina 30 minuter (inklusive avhopp för upplockning av en farande iPhone) gav 5,2-5,3 km. Rätt OK för min del och riktigt skönt. Ned på "vilopuls" inom några minuter efter nedjoggen.

Sammanfattning:
Löpband är ett gissel! Alldeles för många knappa på, program och ingen fartvind! Lägger man på detta att jag upplever det som ungefär 10% tyngre att löpa band så... Tacka vet jag utelöpning!
Dock tackar jag för möjligheten att springa i plusgrader!

På passet en middag på hotellet. Oxrullader med kokt selleri, brunsås och ett rejält glas vatten! Mätt och belåten är jag nu åter för att jobba nån timme till.

Tack och lov att jag åker hem igen imorgon så man jobbar lite mer normala tider - 15 timmar blev det ungefär igår! Längtar efter mina barn, min fru och hemlagat!

Natti natti!

7 kommentarer:

  1. vad då plusgrader - vi hade - 11.5 i morse 07.30!
    Jobba på (jag menar med löpningen)! Själv
    ska jag förmodligen kapa benet en bit!
    kram

    SvaraRadera
  2. Hehe - jag hade omkring 22 grader PLUS på löpbandet och Ja - kapa benet kan man ju göra om man inte har nåt roligare för sig :-)
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Du Magnus! Säkert känner du säkert redan till bloggen jag tänkte rekommendera men utifall du inte gör det så har du adressen här:
    http://badgear.wordpress.com/2010/01/11/3-ar-i-dag-party-in-the-woods-tonight/

    Särskilt inlägget länken går till tror jag skulle vara av stort intresse för dig!

    /Roadrunner

    SvaraRadera
  4. Roadrunner:
    Den hade jag inte sett. Kanontips! Tack å bock! Där kan man snacka om seriös satsning. Man känner sig som rookie i jämförelse. Jag är dock lika glad för det :-) Mitt mål just nu är 5 juni 2010. Just nu pekar allt mot att jag når mål nymmer två - 85 kg Magnus på startlinjen, men huvudmålet är att ta sig i mål under 5 tim. Ska dock följa Badgear med stort intresse!

    SvaraRadera
  5. Jaha, man får tacka för rek. :) Det är många förtioplusare som vill gå ner och få liv i sin döda kropp. Själv kallar jag mig för femtiominusare numera. Lite självständig vill jag ju vara, de få månader jag har kvar som förtionånting.

    Jag såg att du fick inspiration av 14 kilo på 14 veckor. En riktigt trevlig bok det. Man får dra på smilbanden många gånger - och det ska ju vara skoj att gå ner i vikt. En del anser ju att bantning är plågsamt, själv tycker jag det är skoj, intressant och som en sport.

    Nåja, fatbattlebloggen är borttagen sedan ett tag tillbaka men både Fredrik och Jörgen har löparbloggar ifall du är intresserad;
    http://tvlivet.blogspot.com
    http://marathonfarsan.blogspot.com

    Och vad ska jag säga, se resan med vikten som ett nöje, njut och ha kul hela vägen. Och när du är där du vill vara - då är det bara resten kvar; hela livet som ska levas.

    SvaraRadera
  6. Hittade hit när jag läste Badgears blogg. Spännande resa du har framför dig! Lycka till!

    SvaraRadera
  7. @hempa10
    Tack ska du ha! Kul när folk "trillar in" och ger små kickar. Jag har sagt det förut och säger det igen - Utan respons skulle det kännas trögare. Nu kan man verkligen njuta!
    Jag har besökt din blogg många ggr men sub 40 är inte riktigt på tapeten än. Inspirationsmässigt är det grymt! Håller tummar och tår för dina mål med!

    SvaraRadera