söndag 7 mars 2010

Sköööönt!

Nu så börjar jag komma tillbaka! Känslan idag var oerhörd lättnad och jag kunde tom njuta av solstrålarna.

Dagens pass var tänkt att testa en mil med lite "provokativ avslutning" med tanke på den kommande Premiärmilen och de gångna veckornas motlut. Det blev en fantastisk runda om man bara tittar på känslan och i och för sig även om man kikar på tiden.

Jag inledde lugnt. Just med tanke på gångna veckor och efter det de gjorda passen. Det har varit segt och jobbigt och grymt svårt att hitta tillbaka till den där sköna "flytkänslan" som jag längtat efter. Idag kom den. Redan efter två lugna kilometer infann sig en värme i kroppen och med den kom också den sköna känslan. Idag körde jag med Garmin (med pulsband) och iPod på armen.

Efter 3,5 km kommer min fruktade "betongbacke" och det jag ville göra idag var att kika på pulsen när jag nådde toppen. 163 slag/min. Imponerande lågt tyckte jag själv och körde en gåvila med dricka :-)

Jag körde ytterligare två gåvilor med dricka. De syns tydligt i hastighetsmätningarna.

Summa summarum - en helskön mil med bra känsla! Jag är tebax och kommer rulla in på 5-timmarsprogrammet igen kommande vecka! Skönt - inte minst mentalt! Det är jobbigt när det är motigt hela tiden...

Just det ja! Vikten!

Dagens vikt: 91,9 kg (-0,6 kg sen förra veckan)

Vikten kunde varit betydligt lägre om det inte vore för dotterns födelsedag igår. McDonalds till lunch och McDonalds till middag. Herregud! Tur att hon bara får bestämma mat på sin födelsedag...

Trevlig söndag allihop! Jag är inte ett dugg avundsjuk på alla som åker till Portugal på löparläger...

3 kommentarer:

  1. Grattis till skönt pass! Själv är jag ganska nyligen tillbaka från ett fantastiskt långpass. Mer om det på bloggen frammåt kvällen. Äldste sonen har ockuperat datorn och jag lyckades precis få loss ett par minuter...

    SvaraRadera
  2. Skönt att Du är "back on track". Själv körde jag just mitt blott fjärde löppass för året. Rullade runt dryga milen (ca 10,5 enligt Aktivs mätverktyg)på 49.40. Helt ok med tanke på att det är långt ifrån barmark vi springer på. Premiärmilen är ju bara 3 veckor bort så nu är det nog dags att byta ut längdskidor mot löparskor, även om det ber emot lite:-) Vilken fantastisk vinter vi har haft. Du nämnde ingen tid på milen. Lite nyfiken är jag allt.......

    SvaraRadera
  3. @Roadrunner
    Såg din blogg. Lysande Sickan! Precis den känslan hade jag med :-)

    @Thomas
    Hehe - bra jobbat! 10.01 km på 1.00.33 (snitt 6.03). Närmar mig nu... Km-tiderna: 6.12/6.00/6.10/6.18/6.40/6.11/5.42/6.11/5.53/5.10 (sista metrarna 4.50, snabbaste tempo 4.20). Målet var som sagt en bra avslutning. Nöjd som fan för jag var inte död efteråt :-)

    SvaraRadera