onsdag 10 mars 2010

En dag i Magnus kostliv

Tjing!
Idag tänkte jag kort bara redogöra (mest för att få lite mer feedback på mitt leverne) för vad jag stoppat i mig under en dag. Väldigt kort, men med ALLT som åkte in genom brödluckan.

Frukost - 05.45
2 Polar Pärlan med ett par-tre ostskivor på varje intogs i bilen på väg till jobbet

Kaffe - 06.10 till 14.30
Jajemensan! Missbrukas kopiöst vid närvaro på kontoret. Mellan 6-10 koppar utan tillbehör.

Mellanmmål 09.00
Ett Granny smith och en banan. Detta blir oftast bara när jag är på kontoret och det finns färsk frukt.

Lunch ca. 11.30
En rejäl tallrik "förbränningssoppa" a la fruns diet (mycket god grönsakssoppa med blomkål och broccoli som bas)

Mellanmål hanns inte med eftersom jag stack hemåt tidigt

Middag - ca 17.30
Kokt Alaska pollock (ca 150 g) med dillsås (mjölkbaserad) och kokta morötter, vatten som dricka

Inget kvällsmål eftersom jag körde ett "kräkpass" och bara fick i mig vatten efter det :-)

I min lilla värld så är ovanstående en helt OK dag. Dessutom en ganska normal dag för mig och familjen.
Istället för kokta morötter fanns alternativet med potatis också :-)

Nå. vad tror ni? Är jag på rätt väg med en dag som ovanstående?

7 kommentarer:

  1. Jag har inga allvarligare invändningar. Ett råd är om du vill dricka så mycket kaffe är att övergå till koffeinfritt. Det har jag gjort och jag känner faktiskt ingen skillnad. Tre koppar om dagen med riktigt kaffe brukar det ändå bli och kanske ytterligare högst två med koffeinfritt. Koffeinet stressar kroppen och påverkar immunförsvaret negativt.

    Annars har jag inga synpunkter. Det ser bra ut! Skulle dock kanske förespråka lite fetare fisk, typ lax.

    SvaraRadera
  2. Japp - kaffet kan bli ett problem. Branschskada, tror jag att jag ska hävda. Historiskt många sena daggr tarvade mycket kaffe. Försöker dra ned! Det känns som om mina små steg börjer ge liiiite insikt och kanske kan jag också nyttja densamma framöver :-)

    SvaraRadera
  3. Har du testat att dricka varannan kopp te istället? Eller kanske bara vatten sen på sommaren. På vintern vill man ju ha nåt varmt, men på sommaren när man helst dricker kalla saker borde det ju gå.

    Sen har jag nyligen läst att vätskebrist kan lura en att både tro att man är hungrig och att få en att bli trött. Så vatten kan faktiskt vara lika uppiggande som kaffe då.

    SvaraRadera
  4. Njaaa.Vill du ha ett ärligt svar så om detta är "ok" undrar jag onekligen lite över hur det var innan! Jag vill absolut inte låta som en besserwisser men du frågade ju... :-) Och med risk för att låta som Anna Skipper så kommer här några av mina åsikter och förslag. :-)
    Vitt bröd med ost och i flygande fläng. Redan där får jag gåshud. Enkelt förklarat:
    Stress och snabba kolhydrater (som i tex vitt bröd, ris, pasta,kakor, bars o.s.v)gör att hypofysen producerar "kortikotropin" som i sin tur signalerar till binjurarna att de ska frisätta "kortisol". Kortisol är ett stresshormon som bl.a. bidrar till att bukfetman ökar eftersom den omvandlar socker till fett på ett tjillenix. Bukfetman i sig frisätter inflammatoriska ämnen som även de triggar i gång hypofysen som...ja o.s.v.Ditt kaffesug beror säkerligen till stor del av att din energi tar slut innan du ens hunnit till jobbet.
    Byt de där vita degklumparna (ursäkta) mot havregrynsgröt med valnötter, skivad banan och youghurt eller (soja) mjölk. Ev. en grovbrödmacka med ett ägg eller tofu på.
    Har du kollat vad den där granny smith baren innehåller? Byt mot grovbrödsmacka med avocado, keso eller lite naturell youghurt med färska bär. Skippa "förbränningssörjan". Det finns inget sånt i så fall skulle ingen vara överviktig. Drick vatten och ät en matig sallad med rotfrukter, bönor eller fisk är MYCKET bättre. 6 timmar mellan måltiderna är INTE ok. Din kropp går ner på sparlåga och suger sen i sig ALLT den får.
    Och middagen har vi ju gått igenom innan. ;-) Kokta grönsaker kan nästan kvitta såvida de inte är ÅNGkokta? Överlag MYCKET mer grönsaker och "bra" flermättade fetter. (Tex. Avocado, nötter, rapsolja, linfröolja)
    Så där. Nu är du nog less på mig. :-) Men du, du ÄR på rätt väg för du har tagit det absolut största steget. Att inse, acceptera och börja jobba med det. :-D

    SvaraRadera
  5. På tal om stress, sockerkickar och kortisol. Gårdagens SvD; http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/hjarnmonstret-bygger-bukfettet_4401373.svd
    Nu ska jag inte kommentarsbomba dig mer. :-)

    SvaraRadera
  6. @Ingmarie
    Gud vad skönt med människor som säger saker och ting rakt ut! Tummen upp för det! Jag tar inte alls illa vid mig på nåt sätt - det var ju dessutom jag som bad om det :-)
    Jag inser att det finns betydligt bättre leverne än det jag fört hittills, men jag inser också att det inte går att ändra allt över en natt. Det klarar åtminstone inte jag och inte nu. För mig är det viktigt att ta in information så att jag kan ta mina små små steg mot nåt som är bättre.
    Hoppas du fortsätter komentarsbomba - jag uppskattar det verkligen (hur ska jag annars lära mig...?)!

    SvaraRadera
  7. By th way - precis den boken som omnämns i artikeln som Ingmarie refrertill ligger numera på naduksbordeoch är precis den som Roadrunner rekommenderade tidigare.

    SvaraRadera