torsdag 4 februari 2010

Vilken soppa/sorbet...

Tja, efter en hel del funderande under dagen och många diskussioner med vänner och bekanta har nu sinnet lugnat sig.
Igår var jag arg - idag har det mer övergått i någon form av besvikelse. Inte besvikelse på min situation utan en besvikelse på människan - i synnerhet mig själv. Varför går man på nitar av detta slag? Är det inte dags att man lär sig att den man kan lita på är sig själv? Tja, jag bokför denna situation som en "minneslämplig" :-) och går in i nästa fas med inställningen att "det man vill ha gjort får man själv se till att det blir av"!

Det är ingen mening att hänga läpp för såna saker. Däremot kan man konstatera att ytterligare en dag kan läggas till vilosamlingen inför maraton. Summan är nu fyra i rad! Inget vidare, men om inte stormarna fortsätter och traktorerna lyckas ta bort det mesta av den sorbet som ligger mest överallt ska jag ge mig ut imorgon på ett lättare pass. Fyra dagars vila är åtminstone två för mycket!

Jag har idag också lyckats utveckla en allvarlig skepsis mot gym. Inte då emot det som utförs på desamma, utan på den kostnad som förknippas med detta. Jag skulle gärna vilja köpa mig ett Sats-kort. För att det skulle funka rent praktiskt skulle jag behöva ett "Sverigekort" - 6.600 kr eller 550 kr i månaden!!!!!!
Den stora frågan är naturligtvis - Är detta en kostnad som är försvarbar för en tvåbarnsfar i 40-årsåldern i ett hushåll med EN säker inkomst?
Tja - jag har inget direkt svar på den fråga, men konstaterar med rynkad panna att det går att ana varför jag ännu inte köpt kortet... Jag ber att få återkomma i denna fråga :-)

Ha en trevlig afton!

5 kommentarer:

  1. Jag tycker utbildningen Scrotum Master verkar cool, kanske inte alla kretsar. Men vissa.

    Det här med avbrott i träningen, det här med motivation och annat. Så länge du kör bloggen och kör med öppna kort så är du på rätt väg även det strular till sig. Den dagen du gömmer dig, utan att ha nått ditt mål, det är då både du och vi läsare ska vara oroliga.

    Jag har tidigare rekommenderat dig att kika in på Adam Waters blogg http://rtp.blogg.com som har sitt system - mycket handlar om det den mentala inställningen när det gäller förändringar. Själv har jag i och för sig fått massor av inspiration både i träning och mentalt tänk från Tom Venuto - och rekommenderar starkt hans bok The Body FatLoss Solution och framförallt ebooken Burn the fat Feed the muscle (bara titeln!) http://www.burnthefatblog.com

    När det gäller kortet till gymmet så är min åsikt väldigt rak; lägg ner en tusing på lite hantlar och vikter så räcker det för ett år eller mer. ÖB, av alla ställen, säljer ett viktset för 800:- just nu - jag tror det är 40 kilo vikter och två hantlar i väskan (ett bra pris). Och det räcker väldigt väldigt långt. Behöver du övningar så kan jag ge dig några av mina körscheman för att komma igång. När du är bortrest så kör du övningar med kroppen som motvikt.

    Du sparar en bra slant jämfört med gymkort. Och med tiden kanske du ändå vill gå ut svettas tillsammans med andra, men då har du grejer hemma som aldrig förlorar sitt värde och finns där när du känner för ett raskt hemmapass. Hantlar och vikter tar väldigt lite plats (jämfört med skivstång och träningsbänk etc) och hantlar ger effektivare träning än skivstång. Bara en massa plus alltså.

    SvaraRadera
  2. Asgarv! Scrotum master är det man SKULLE blivit! Kanske inte primärt för yrkesrollen :-)
    När det gäller hantlar och gym så börjar jag faktiskt luta åt din lösning. Det som oroar är min disciplin. Jag är grymt impad av din densamm, men känner mig fortfarande lite osäker på om jag går i mål. Därav min avvaktande inställning. Det som talar för är den åndock hyfsat välutvecklade disciplin jag utvecklat för löpningen, så... Nu tror jag att jag hamnat i det läget du beskrev tidigare. Lusten är starkare än disciplinen i löpningen. Frågan är bara om det kan bli så för styrkeövningarna.
    Utöver det kommer jag i så fall också behöva göra fler "pulspass" i löpningen. Jag hade planerat att låta spinningen sköta pulsträningen :-)
    Låt mig återkomma med en reflektion senare idag efter mitt länge efterlängtade löppass. Jag hoppas bara det är löpbart nånstans efter de senaste dagarnas snöande...

    SvaraRadera
  3. Det var väl en bra lösning! Hantlar!
    Du får många hantlar o dyl för 6000 kr!
    Vi ses i morgon! kram

    SvaraRadera
  4. Tjena Magnus!

    För en något mindre penning så kan du köpa ett klippkort på WC i Sumpan. 10 ggr 1000 kr. Då kan du köra ett spinningpass (+core) i veckan fram till Marathon (de veckor du är på kontoret). Vid det tillfället som du går till gymet så kan du vara med på vad du vill och hur länge d v s 100 kr kan gälla för en hel dag om du så vill ;-). Dessutom så får du väl tillbaka en del friskvårdpengar från arbetsgivaren så kostnaden behöver inte bli så mycket!

    Då kanske vi ses ialla fall - på måndag.....?

    Trevlig helg och hälsa familjen!

    SvaraRadera
  5. Hmmm - det var många bra förslag! Skrållans tyckte jag bar en perfekt lösning i kombination med egen träning. På det viset kan jag plocka russinen ur alla kakor och dessutom "sno" arbetsgivaren på i stort sett hela gymbeloppet :-) MEN först måste den här förbenade infektionen släppa...
    Trevlig helg!

    SvaraRadera