onsdag 17 februari 2010

Lovar, men mest svär

Tjipp! Idag ska jag ge ett löfte... Men först vill jag berätta att jag är grymt avundsjuk!!! Min lillebror (ja, just han som vi festade ihop med senast på hans 40-årsfest) har fått en Garmin Forerunner 405CX av sitt jobb!!! PRECIS den belöningen jag sett ut för min egen utmaning (under 90 kg och under timmen på milen). Jag vill ju också ha en :-)

Nåja, eftersom jag ännu inte riktigt nått min utmaning (milen är inga problem, men 90 kg...) så får jag vänta. Kanske det är bra så jag kan se att den är precis lika bra som jag fantiserar om. Kul för brorsan i alla fall! Nu har han ju absolut ingenting att skylla på, hehe. Han fick presentkort på löplabbet, lite funktionströjor mm av oss vänliga släktingar på sin 40-årsdag. "No pressure!". Fniss! Jag gav honom dessutom en "utmaning" i form av att han och jag skulle springa nåt lopp under 2010 tillsammans. Det ska också bli kul (beroende på vad han väljer för lopp såklart - helst en bit från maran...).

Så - nu kommer löftet. Jag ska börja träna! Haha! Ärligt talat så tänkte jag lägga i en växel till. Jag har ju tidigare filosoferat om det här med gym och tilläggsträning och allt vad detta bär med sig. Efter moget övervägande tänkte jag göra ett helt eget upplägg (egentligen "stulet" i form av nåt sammanslag av alla de bloggar jag läser). Min vana trogen kommer jag börja försiktigt.

Min plan siktar in sig på två saker - styrka och vikt. Nu kommer vikten i andra hand, men jag vill ju ha en Garmin Forerunner 405CX :-) Tanken är helt enkelt att ersätta/komplettera Nemopromenaderna med ett styrkepass - VARJE morgon. Jag tänkte inrikta mig primärt på bål så det kommer bli ett upplägg med situps (raka och sneda), ryggresningar men också lite armhävningar. Planen är att starta imorgon bitti med följande "slöprogram":

20 raka situps
2 x 10 sneda situps (10 åt vänster, 10 åt höger)
10 armhävningar

Om orken tillåter så kör jag också en planka varje kväll :-) (vis efter corepasset på World class så är detta JOBBIGT).

Allt eftersom styrkan blir bättre så "vässar" jag programmet och lägger ev. på ytterligare moment. Målet är att kunna hinna med detta innan duschen före jobbet - varje morgon. Dessutom UTAN att påverka mina löppass.

Jag tror att med detta komplement så borde min kropps muskelmassa öka och därmed också förbränna ytterligare bättre och till slut så ska jag få köpa min Garmin Forerunner 405CX... För att inte tala om hur mycket ståtligare man kommer se ut när man passerar mållinjen med sträckt rygg den 5:e juni :-)

Ha en grejt dag!

5 kommentarer:

  1. Heja Magnus! Plankan is the shit :)

    SvaraRadera
  2. Ja styrka hjälper nog en hel del! Som du kanske sett på min blogg så har jag också börjat:) Men nu i början så blir det typ 2-3 ggr i veckan tror jag, har fått sån jäkla träningsvärk :).
    Jag kör i samband med styrketräningen också tå-lyft på en trappavsats, bra för avtrampet:)
    men annars så kör jag som du, med fokus på bålen. Sista milen på maran så var det jobbigt med hållningen så jag tror att stärkta muskler i bålpartit kan vara till stor glädje! :)Ha en superdag!!

    SvaraRadera
  3. Ah en Garmin 405'a kommer du att fa sa mycket utav! Lova att du ger dig sjalv den beloningen!!! Vill hemskt garna lasa mer om det. Och vilken smart plan med styrketraningen och allt - tror det dar kommer att bli jattebra!

    SvaraRadera
  4. Låter som en bra start med korta hemmastyrkepass, lugnt och försiktigt - och sedan öka på. Att få in styrkepassen som vana och rutin är nästa steg. Det är det svåra tycker jag, eftersom jag inte tycker styrkepass är särskilt roligt. Även om liten uppoffring i tid ger bra resultat på 2-3 månader.

    Jag skrev tidigare om att Rusta/ÖB och såna ställen säljer hantelset i plastväskor, sådana duger kanon och är billiga i jämförelse vad andra butiker tar för dom. för ca 200-300kr får man 2x10k. Och jag tror ÖB sålde något set på 40 kilo och 2 hantlar för 799:-

    I övrigt är det gott att du tänker på din vila. Det är ett smart val.

    Kör hårt, vila mjukt.

    SvaraRadera