lördag 6 februari 2010

ÄNTLIGEN!

Japp, jag säger som Gert Fylking - Äntligen! Veckan har varit en pina efter den lite för tidiga debuten efter sjukdom. Den gjorde det i alla fall inte bättre... Hoppas nu bara att jag inte gått på för hårt även denna gång!

Planen var "jag löper riktigt lugnt en halvtimme å vänder och tar mig hem efter bästa förmåga i lugnt tempo"! Ja, riktigt så blev det nu kanske inte. Men jag var hela tiden noga med att hålla nere tempot för att inte "överbelasta" kroppen och enligt RunKeeper lyckades jag rätt OK!

Jag började riktigt lugnt och när kroppen var varm la jag mig på ett behagligt lunktempo. Det visar sig nu att det var kring 6.10 vilket förvånar mig en sluma eftersom det brukar ligga kring 6.30 ner till 6.20. Intressant iakttagelse... Mellan fjärde och femte kilometermarkeringarna befinner sig "betongbacken". Den kallar jag inte så bara för att det ligger en betongfabrik mitt i backen, utan det känns som betongdojjorna åker på efter ca 50 m i backen. Tung som attan och lång! Naturligtvis gick tempot ned i denna, mnen "bara" till 7 minuterstempo! Även det intressant eftersom detta inkluderar ca 30 sekunder "drickapromenad" (passade bra efter backen, hehe).

Efter backen blev det ca en kilometer lätt nedför och en kilometer lätt uppför. Därpå tog jag en drickapromenad till varför kilometer åtta visar på 6.31. Sen fick jag såklart skjuts nedför "betongbacken" och blev efter det rätt seg i benen och hade en segkilometer och en rask kilometer. Rundan avslutades med slutsträckan som borde vara bealgd med risktillägg. Efter elva kilometers löpning är kroppen inte lika bra på pareringar som första kilometern! Det var ändå skönt att kunna avsluta lagom och med en kort drickapromenad på slutet...

Allt som allt var det en grymt skön runda där jag försökte hålla ned pulsen och flåsandet! Allt för att inte belasta hals och luftrör för mycket. Musklerna var inget som helst problem, snarare kändes benen piggare. Troligen berodde det på att jag vilat musklerna nästan en vecka, men vad vet jag...

Just nu känns det som att de "förlorade" dagarna inte varit nåt problem och att jag snabbt är tebax i de vanliga rutinerna, men vi får nog avvakta och se. Om halsen inte gör sig påmind planerar jag för ett löpbandspass på tisdag kväll. Funderar på att köra lite fartlek och tänja lite på fartgränserna.

Efter dagens runda finns det ett visst hopp om att klämma Premiärmilen under timmen (passerade 10 km idag på 1.03.04 i lugnt tempo och halka), men fortfarande vidhåller jag att 55 minuter inte "passar in" i mitt program för tillfället. Ingenting får störa mitt maratonmål. Det jag konstaterar är att jag sannolikt kommer nå under 55 minuter under 2010! DET trodde jag aldrig att jag skulle säga. Jag kan nästan våga börja kika mot 50-minutersgränsen, men det får bli en annan dag :-) Just nu är det under 5 timmar den 5 juni 2010 som gäller!

Nu dags för en varm skön dusch och ikväll är det 40-årsfest hemma hos brorsan! DET lär ju inte ha en positiv effekt på min vikt, men det bryr jag mig inte om för det kommer ha en positiv effekt på mitt psyke :-)
Imorgon blir det en lugn dag med avresa mot Skåne på kvällen för ett nytt tredagarspass med jobb.

Tills vidare - Tjing!

5 kommentarer:

  1. Duktig "kille" tycker Maude och Mattias!
    Vi ses snart!kram

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att du är på G igen!! Jag tror garanterat att du kan köra premiärmilen under timmen! ett tips är att du planerar dina kilometertider. Har lite hålltider att checka av under loppet. Det är så lätt hänt att man går ut för hårt och får betala för det resten av loppet. Jag planerade hässelbyloppet innan och det var toppen! Jag mådde bra under hela loppet och hade krafter kvar de sista 2 kilometrarna och kunde därmed göra en "snygg" avslutning;) Jag har aldrig mått så bra under ett milslopp! Allt kändes så kontrollerat och jag kunde bekräfta mig själv hela tiden. Sa inombords typ "Bra lina, du ligger bra till,keep going" :) Läs om loppet här om du vill :) http://linastraningsblogg.blogspot.com/2009/10/i-had-plan.html Ha en toppenkväll!! ///lina

    SvaraRadera
  3. Jag tror att du har goda chanser att klämma premiärmilen under timmen. Varteftersom träningen framskrider och du får bättre och bättre kondition så kommer även kilona att rinna av dig. Två faktorer alltså som båda kommer att bidra till att tempot höjs.

    Ett intressant tankeexperiment är att tänka på hur det skulle gå för mig om jag hängde på mig en ryggsäck med säg fem kilo i under en löptur. Man skulle få vara glad om man överhuvudtaget skulle kunna fortare än 6-minuterstempo under en mil.

    Slutsats: bättre kondition och förlorade kilon kommer att höja tempot rejält för dig. Enbart förlorade kilon (utan förbättrat flås) skulle du också märka av rejält på dina tider.

    Kul att du är igång igen!!

    SvaraRadera
  4. Thomas - löparfriend07 februari, 2010 21:59

    Magnus, premiärmilen under en timme i bra förhållanden (dvs med barmark och lite vind)är inga som helst problem för dig. Jag tror att Du kommer att märka stor skillnad på dina tider när du kan ta "riktiga" löpsteg och inte halka bakåt lite i varje. Var själv ute en 8,5 km runda idag och blev förvånad över att modd är så halkigt och barmark (som det faktiskt märkligt nog var på några ställen:-) så oerhört fast och skönt att springa på. Min tro är att Du raskt är nere på tider runt 5.30-5.45 när våren nalkas. Ska Du sedan "bara" springa en mil så ska Du se att 5.30 tempo inte känns som en omöjlighet. Om du inte har nått dit den 28 mars så kommer nya chanser, eller hur? Har även planer på att introducera dig för "Ursviksmilen" (som tyvärr bara är ca 9,8 km lång), så fort snön är borta, bara så att Du vet..... Sedan väntar Extreme (ca 14,8km). Grymt bra träning för benen inför maran.

    Ha det så bra i Skåneland!

    SvaraRadera
  5. Ahhh - Thomasmannen! Ursvik har varit ett hägrande svart moln... Ser med spännning fram emot "islossningen"! När det gäller milen så är det OK för mig om jag tar 55 minuter, men det är lika OK med 59.59 :-) Men här kommer det: Målet på Premiärmilen är 58.05 (bara för att hugg till med nåt) 58 minuter känns rimligt och nåbart just nu. Syns nästa vecka!

    SvaraRadera