söndag 2 maj 2010

Äntligen - ett riktigt långpass efter tåstrulet

Puh! Nyss hemkommen efter ett hyfsat rejält pass efter dessa dagar av oro och tåstrul!

Igår njöt jag av sällskapet av dottern på cykel - idag var planen att dra på lite mer :-) Tyvärr bvlev det ensamlöpning. Inget sällskap och ingen drickahållare! Dock ett raskare tempo än igår.

Planen var att hitta någon bra sträckning som landade mellan 15-20 km. Jag valde därför en favoritinledning där det först är tre kilometer asfalt och sedan tre-fyra kilometer skogslöpning på grus och jord. Utan att tänka speciellt på klockan inledde jag i ett behagligt, men för mig lite raskt tempo. Det visade sig vid "klocktitten" ligga på 5.52, 5.45 och 5.50 de tre första kilometrarna. Efter det blev det lite gåvila med dricka och en sänkning av tempot för att inte köra slut på hela mig :-)

Min nya "löparbrillor" är en fröjd att löpa med en dag som denna! Solen låg på och brillorna går liksom "runt" skallen så man slipper solens strålar in bakom brillorna. Grymt skönt - rekommenderas varmt!

Idag var vätskebältet laddat med Maxim, midjeväskan med en banan och russin så det fanns faktiskt inget att skylla på! Jag rullade på i ett lugnt, behagligt tempo och lyfte hälsningsarmen mer än en gång när jag mötte andra löpare. Jag kan faktiskt säga att de nya brillorna gjorde att fler händer åkte i luften än tidigare :-) Det måste bero på att man ser så "proffsig" ut i brillorna - eller hur? Oavsett hur det är med det så är det trevligt med en hälsning i spåret!

Idag slog den berömda mattheten (i alla fall berömd hos mig) vid ca. 16 km. Det är betydligt senare än när den brukar komma. Mattheten slår till och brukar hålla i sig en kilometer. Under den tiden känns musklerna helt viljelösa och det gäller att inte ta en gåvila under denna period. Då är det jättejobbigt att komma igång igen. Nä - låt mattheten ge sig och ta SEN en kort gåvila. Det funkar i alla fall för mig!

Väl hemma visade Garmin 18,05 km och 1.52.01. En helt OK runda som ligger helt i fas med den tid jag siktar på i Göteborg - omkring 2.15-2.20. Denna tid ligger helt i fas med vad jag tror att jag måste göra på den första halvan av Stockholm maraton för att nå mitt femtimmarsmål. NU känns det bra igen efter de senaste dagarnas tåstrulande! Jag har faktiskt lärt mig mycket om hur det är att vara skadad. Inte så mycket kring själva skadedelen, men den mentala kollapsen man kan åka på. Jag var definitivt på väg "ner" när jag fick klartecken att löpa igen. Detta gör att jag är otroligt imponerad av alla som klarar att komma igen efter skador! Jäkligt bra jobbat, tycker jag!

Inte mindre roligt är att farsan fick komma hem efter ett par dars besök på Uppsala akademiska sjukhus. Kul att få hem honom - även om man undrar hur defintionen av "frisk" ser ut i Uppsala...

13 kommentarer:

  1. Skönt att tån funkar och jag kan inte se en tillstymmelse till smärta i inlägget. Jag var lite orolig över att det skulle bli långdraget.

    Förresten... jag har aldrig fattat riktigt var du bor någonstans. Fick någon gång för mig att det var söder om Stockholm men jag klickade på din gps-runda igår och det såg att vara inte så vansinnigt långt ifrån Uppsala?

    SvaraRadera
  2. Fd. Bålstabo som via Huddinge landat i Bro! Var i Uppsala i förrgår. Tyvärr pga sjuk pappa, men det var spännande att kryssa mellan valborgfirandena :-) Jag var nog den som oroade mig mest över tån, men just nu funkar den klockrent. Vi får väl se när nageln lossnar... Idag fanns inte en tillstymmelse till ont nånstans - jag bara njöt!

    SvaraRadera
  3. Tjena Magnus!
    Det låter som en riktigt trevlig tur!

    Jag ska snart ut och sätta världsrekord på min 5km runda...

    Min pappa var och hälsade på det där sjukhuset i Uppsala förra hösten och fick en ny hjärtklaff. Nu är det full fart på honom igen! :-)

    SvaraRadera
  4. Körde årslängsta passet i dag i Viby spåret, 10.0 enligt Garmin, kanske lite längre (kommer till det). Kändes godkänt (56 min) förutom den vanliga smärtan i knät EFTER loppet. Men mest sur på min Garmin som trots att den fick god tid på sig i det fria att hitta satelliterna missade rejält första 700 m. Enligt klockan är spåret bara 4.75 istället för 5.0, U fick nåt liknande, vad fick du? Klämde två varv + lite till för att komma upp i milen. Ha en bra kväll /M

    SvaraRadera
  5. Kanon att du är igång igen Magnus!!!!
    Själv har jag lite ofrivillig löpvila just nu på grund av krånglande höger hälsena. Har inte sprungit sedan i tisdags vilket känns som en evighet, som tur var finns ju World Class och passen Bodypump, Spinning och Core. Perfekt komplement till löpningen i vanliga fall och en ren njutning när man nu inte kan ägna sig åt den allra bästa formen av motion:-)Nästa löppass blir inte förrän den 8 maj,då är det SpringCross som gäller. För att inte tappa distanspasset på helgen så springer jag faktiskt både 6 och 12 km. Däremellan hejjar jag på Skrållan när hon springer sin 6 km runda.....

    Tack vare Ipren och min Naprapat (hon är otrolig på att sätta nålar på rätt ställe:-) så hoppas jag på att inte missa alltför mycket maratonträning!!1

    Ha det gött! Var rädd om solbrillorna och tån!

    SvaraRadera
  6. @Pelle
    Kör så det ryker på världsrekordsättningen(fast det har du väl redan gjort)! Farsan är hemma igen nu - betydligt piggare så sjukhuset verkar ha rätt effekt på folk :-)

    @Mårten
    Hihi - min Garmin hittar satelliter på 30 sekunder och jag har inte haft några "fel" mer än när man glömmer "låsa den" och kommer åt med massa hemliga tryckningar. 56 minuter är ju kanon i min värld. Det som inte är kanon verkar vara knät...

    @Mentorn
    Attans osis! Att gå sönder är aldrig kul! Hmmmmm, du har inte funderat över om det kanske är just att du kör dubbla Springcross och liknande som ger en krånglig hälsena... :-) Krya på sig och VILA vetja!

    SvaraRadera
  7. Magnus, vad harligt att hora att det inte blev nagot "varre" strul med stortanageln!! Ja, det lat ju inte sa kul det du skrev om men anda... Jag brukar sjalv har problem med blanaglar, speciellt efter langlopp och har tappat sakert 4-5 naglar (inget roligt samtalsamne men det verkar vara vanligare an man tror!) Nu sedan jag har borjat kopa en storlek for stora skor har det inte varit nagot problem.

    Roligt att hora ocksa att du ar i bra form infor marathon. Jag hejar pa dig! Det ska bli jattekul att hora din rapport fran loppet. Du ar grym!

    SvaraRadera
  8. @Petra
    Visst var det skönt att det inte blev värre än det blev! En veckas vila kanske var vad jag behövde :-) Det lär nog bli en storlek stööre sko nästa gång, men mina nya Nike sitter väldigt mycket bättre! Hehe, hoppas jag kan leva upp till mål och förväntningar! Oavsett så lär det komma rapporter :-)

    SvaraRadera
  9. Ja för tusan, då är du på G. Det lär swissmaränga om dig på halvmaran, under 4-5 timmar lär det gå i Göteborg. ;)

    SvaraRadera
  10. @badgear
    Hahahaha - ja det hoppas jag verkligen! Målet är under 5, kan vi väl säga :-) Når jag inte det blir jag besviken...

    SvaraRadera
  11. Måste också fixa glajjor!!! :) :)

    SvaraRadera
  12. @Lina
    Eller hur! Av nån konstig anledning viftade en helt annan målgrupp än tidigare :-)

    Kolla in:
    http://www.polder.se/1/sv/bliz/bliz-typhoon-.php

    SvaraRadera
  13. Vad skönt att allt är på G igen!
    Pappa mår faktiskt ganska bra!
    Tänkte ni kunde komma och käka middag på
    söndag om det passar, men vi hörs!

    SvaraRadera