söndag 25 april 2010

Skadad?

Hmmm - efter en familjefokuserad avslutning på veckan var tanken ett långpass i maklig fart idag. Så blev inte fallet...

Som ni kanske minns skrev jag ett inlägg för ett tag sen om min kära stortånagel. Inlägget var inte det vackraste och därför tänkte jag bespara er de vidirgaste beskrivningarna även idag.

Idag startade dagen vid 04.30 och det var inte nån skön känsla. Vänster stortå bultade och värkte nåt infernaliskt. Hur man än vände och vred sig så gick det inte att slippa undan värken. Den var av det där härligt pulserande slaget som aldrig släpper helt utan precis när man tycker att det ska släppa så vänder det och blir kraftigare! Mycket trevligt!

Sagt och gjort, jag stapplade upp och satte mig framför dumburken. Jag har ingen aning om vad som var på för jag tittade inte. Skönt ändå med någon slags sällskap i ottan. Tånageln, som för övrigt "avled" för flera veckor sedan, såg bedrövlig ut och så fort jag petade på den strålade en härlig smärta från tån, genom foten och ut i resten av kroppen. Tom håret ställde sig på ända! Suck!

När väl familjen vaknat och kaffet svalts kom frun med alsolsprit och ren rejäl tuss. Tån i sig gör inte ont om man är helt stilla - MEN när frun svepte foten med alsolspriten tog nästa steg vid - maken till att det sved... Jag ägnade en timme åt att svära och ligga på soffan med foten i vädret omvartannat. Sen släppte svidandet en smula. Det var faktiskt så illa ett tag att jag kontaktade närmaste närakut men  fick beskedet att "sånt där tar inte vi hand om" och att jag skulle kontakta min vårdcentral imorgon. Tyvärr flyger jag till Skåne ikväll så det lär bli alsolsprit de närmsta dagarna och vårdcentralbesök på torsdag. Hoppet om tånageln är i alla fall ute!

Som ni förstår blev, och blir, det inget långpass. Det blir faktiskt inget pass alls idag. Jag avvaktar att jag kan gå normalt så får vi se sedan. Löparkläderna FÅR åka med till Skåne, men hoppet är inte stort att få använda dem. Så, på torsdag, MÅSTE tån lösas! Jag har verkligen varken lust eller tid för detta. Göteborgsvarvet går av stapeln 22 maj - då vill jag åtminstone inte ha ont!

 Jag har redan sett att en del varit "energiska" - hoppas ni har en grym söndag (i annan betydelse än min...)!

PS! Närakuten misstänker, precis som jag, nån slags infektion i kombination med en ny nagel som växer ut. Normalt sett ska ju naglarna "bara" ramla av och inte ge nåt ont. Tips någon?

8 kommentarer:

  1. En stortånagel kan vara nog så besvärlig. I min fotbollsspelande ungdom (Jag är ju nästan lika gammal som Du. Grattis i efterskott förresten:-)så tappade jag båda stortånaglarna i stort sett varje vinter. Jag kommer ihåg att det gjorde dj....t ont när man väl ådrog sig blånageln, men sen var det värsta över. Det här låter ju onekligen som om bakterier har letat sig in på fel ställe, dvs under din stortånagel. Jag tror att du ska ta det lugnt med löpningen till du har fått bukt med infektionen. Det kansken går att snabba på det lite med hjälp av antibiotika? springa Varvet och Maran med infekterad stortå tror jag att du kan glömma, så se till att ta hand om det här nu!

    BTW har sjäv haft en "supersöndag" med 25 km löpning på ca 2 timmar i morse, samt ett BP pass ihop med Skrållan ikväll. känner mig rätt så mör nu. Det blir nog inga problem att somna....

    Ha det bra i Skåneland. Skönt att HV är från Småland:-)

    SvaraRadera
  2. Jag har nog tappat alla mina tånaglar MINST en gång. Det gör inte ont när den väl är "död" så jag tror absolut du har en infektion. (Det var det jag menade med att du skulle vara försiktig när du "opererar" själv...)Vill inte skrämmas men det där är inget att leka med. Är tån svullen? Kommer det var?
    Som Mentorn skriver så ska du ta det lugnt med löpningen tills detta är bra och absolut inget "varv".
    Alsolsprit är bra men det är inte säkert att det räcker. Detta måste ha prio 1 och bli bra!

    SvaraRadera
  3. @Mentorn
    Snygg söndag! Grymt avundsjuk på löpningen. Hade självplanerat ett 17 km-pass. Vilar mig i form med alsolspriten som tröst...

    @Ingmarie
    Jag HAR varit noggrann och försiktig! Lovar! Ibland blir det inte som man planerat. Kan dock meddela att igår kväll och idag känns det ingenting. Smärtan är som bortblåst, men jag vilar ändå! "Alsolspritpaket" igår, idag och imorgon kväll!

    På torsdag morgon sitter jag och väntar på vårdcentralen. Hoppas bara de har förståelse för en blivande maratonlöpares önskan att få hjälp snabbt...

    SvaraRadera
  4. Hoppas du kom fram ordentligt! Här gick allt
    bra och Eva kom tidigt och hämtade barnen!
    Vi håller med Ingmarie - inget "varv" om inte
    tån är ok, då äventyras ju maran! kram m o p

    SvaraRadera
  5. @Mamsen
    Jag kom fram 10 min FÖRE tidtabell (kors i taket SAS)! Hmmm - beslut kring Varvet är lite för tidigt att ta, men finns minsta risk för maran kommer jag INTE ta varvet - hur ogärna jag än ställer in!

    5 juni 2010 är ju mitt hägrande mål som jag jobbat mot i två år...

    SvaraRadera
  6. Det är ju för jäkligt! Tänk att en tå kan ställa till det så...

    Jag instämmer med tidigare kommentarsförfattare. Ta det lugnt med löpningen men fundera över om det är något annat du kan göra. Cykla? Simma?

    SvaraRadera
  7. @Roadrunner
    Klart att det skulle komma nåt när man är på rull :-) Idag känns det precis som innan. Gick till kund imorse (ca 30 min) och har inte känt nåt idag. Hoppet stiger om att det var nåt "temporärt". Vårdcentral på torsdag :-) Till dess - alsolspritpaket, jobb och relax för att inte riska nånting!
    Återigen - GRYM söndag(orkar du ta mig på ryggen så min maratid förbättras, hehe?)!

    SvaraRadera
  8. Ajaj, det där låter illa. Alsosprit? Jag brukar dricka whisky, rom & cola eller något annat i den vägen.

    När jag läser om alla med blånaglar, och som tappar samtliga tånaglar gång på gång så undrar jag vad ni gör med era tår? Jag får på min höjd förhårdnader, nåt mindre sår efter att tånaglar gnidit in i kött, nån hälspricka. Men sånt får jag vare sig jag springer eller inte.

    Man ska vara snäll mot sina tår, så är de snälla tillbaka. Skaffa skor som har plats för tårna, är en bra början.

    Jag håller tummarna att du får ordning på fossingarna.

    SvaraRadera