torsdag 29 juli 2010

Kris? Fokusproblem? Velig?

Svaren är nog Ja, Ja och Ja.

Igår var det dags för ett pass enligt mitt schema. Jag glömde bort detta!!!! Har ni hört på fasiken? Det hände aldrig inför Stockholm maraton. Inte så konstigt eftersom allt fokus i mitt liv låg på just Stockholm maraton och träningen inför detta. Så är det inte längre och jag tror att jag drabbats av en "kris" :-)

Nu är det inte så allvarligt som det låter, men ändå tillräckligt för mig att backa ett par steg och se på vad jag gör, hur min situation ser ut och framförallt vad jag vill åstadkomma. Det är inte alls meningen att låta pretantiös, utan helt enkelt behöver jag ta mig en rejäl funderare på vad jag pysslar med :-)

En av anledningarna är att jag hunnit fundera en hel under mina fyra härliga semesterveckor. En annan är att jag läste ikapp mig lite på Jespers blogg nu på morgonen (det är alltid lite pyssel att läsa ikapp en blogg så man hänger med i svängarna hela vägen...). Han är helt grym, ju!
Det är såklart en hel massa andra saker också, men "många bäckar små...". Jag har helt enkelt börjat ifrågasätta mina mål en smula och behöver rensa hjärnan lite för att bringa lite klarhet. Kanske är det inte målen som är fel, utan det är vägen? :-) Det finns mycket att fundera över. Så mycket är klart.

I mina funderingar är det återigen min vikt som återkommer. Den verkar komma tillbaka i varje mål jag sätter upp. Antingen i form av en frågeställning om jag kommer klara viktmålet, eller i form av ett hinder för att nå ett annat mål. Det är det senare jag upplever just nu - väldigt tydligt. Semestern har varit slapp och den har gett ett överskott på ett par kilo, eller något sånt. Inte mycket, men fullt tillräckligt för att det ska kännas och märkas. För en som tragglat med vikten i många, många år är sånt här irriterande. Man kan ju tycka att jag tränar i hyfsad mängd och att detta borde ge en lite fallande kurva på vikten, men icke. Nu vet jag (kanske mest av alla...) att det absolut inte är så enkelt att man "bara" tränar.

Mycket handlar om kost och om hur man tränar. Idag, kan jag konstatera, tränar jag ganska statiskt. Jag löptränar, men ligger oftas i något slags mellanläge, för att då och då gå ner i tempo :-) Sträckorna är liknande (mellan 7-20 km) och tempot ligger i "lufsinervallet". Styrketräning har legat på is en längre tid och kosten har jag problem med (mest beroende på att jag inte riktigt får med mig resten av familjen och då har jag lätt att "trilla dit").

Sammanfattningsvis har jag följt min ursprungliga plan och lyckats med mina mål - helt utan skador (om tånagelproblemet inte räknas...). Det känns väldigt motiverande, men fortfarande stör min vikt mig mycket! Därför funderar jag på att (återigen) ändra mitt upplägg en smula - utan att för den skull stryka några löpmål (bara att de får komma ÄNNU senare):

- Kosten måste få ett väldefinerat och progressivt upplägg som ska ge viktminskning och möjliggöra varaktighet. Jag utreder den bästa vägen för MIG och återkommer :-)
- Styrketräning måste bli ett stående inslag i min träning. I annat fall kommer jag inte kunna gå ner i vikt i den grad jag önskar. Jag utreder den bästa vägen för MIG och återkommer :-)
- Promenadträningen måste spetsas till ordentligt. Idag blir det kortare promenader med Nemo (efter sommarens värmeböjlor) och det håller inte. 45 minuter+ är nog ett minimikrav varje morgon för att få till en skonsam, men effektiv lågpulsträning. Helst mer. Jag börjar med detta redan imorgon med revelj 05.15 och 45 promenad med Nemo...
- Löpträningen funkar rätt bra, men behöver kanske spetsas till en smula. Jag känner inte att det är någon brådska med detta så länge jag fortsätter löpträna. Det får komma efterhand, helt enkelt.

Så - fyra parametrar som ska ta mig till en bra vikt. Kost, Styrketräning, Promenadträning och Löpträning. Nu återstår att hitta en lagom dos, ett bra innehåll och en plan. Dessutom ska det sättas mål - annars kommer det bli platt fall för Magnus.

- Kost: ta hjälp av "någon" att göra ett upplägg för viktminskning och njutning (eftersom jag älskar mat). Målvikt 80 kg per 2011-05-28.
- Styrketräning: hitta ett sätt att minst två gånger i veckan bedriva någon slags styrketräning med fokus på fettförbränning och stärkning av löpmuskler
- Promenadträning: komma ut varje vardagsmorgon med Nemo vid 5-tiden och ta en promenad på minst 45 minuter i bra tempo
- Löpträning: komma ut minst tre gånger i veckan och variera träningen för att genomföra höstens lopp. Genomföra Stockholm maraton 2011 under 4.30!

Så - hoppas jag inte tar mig vatten över huvudet, men nu känns det som om fokus läggs på att undanröja hinder för min framtida löparframfart :-) Jag kommer försöka ta det steg för steg och inte stressa igenom detta, men hoppas ändå på lite bra skjuts från start.

Det allting EGENTLIGEN handlar om är ju att jag vill må bra och orka vara med i mina barns uppväxt...

Idag vill jag GÄRNA ha massor med synpunkter, tips och reflektioner!

Tjipp!

13 kommentarer:

  1. Åhhhh vad jag känner igen mig i det du skriver...
    Jag har inte haft min semester än, men de sista veckorna har varit öken på mer än ett plan. Jag har lagt ut lite i midjeområdet och blivit sjukt irriterad på mig själv för detta.
    Sen har jag haft tydliga tecken på annalkande-semester-utbränning och jag känner mig småsjuk och kroniskt trött. Inte ens träningen kan få mig att bli pigg, och då vet jag att det är illa.

    Vad gäller vikten tror jag att det är bra om vi får göra det till prio 1, om vi loosar lite vikt blir vi mindre benägna att få skador och resten av träningen kommer att bli bättre också så att säga.

    Jag kommer att köra med min vanliga sopphistoria i några veckor för att kickstarta kroppen igen och komma ner under 90, där jag vet att jag borde ligga. Min långsiktiga plan fram till halvmaran/jul är att jag ska vara under 85. Om ytterligare ett år efter det ska jag ligga mellan 75 och 78 för att vara nöjd så att säga!

    Vi klarar det här tillsammans Magnus, jag hejjar på dig från min ringhörna - och jag utbyter GÄRNA idéer och liknande via mail och så!
    (annikaprestwich(snabel-a)googlemail.com)

    Ta hand om dig!
    *kramar*

    SvaraRadera
  2. Mycket läsvärt jag har själv gått igenom alla dina stadier.

    En lite reflektion över dina mål .... vad är målet att gå ner i vikt eller bli en bättre löpare?

    Jag har själv ställts inför den frågan av min bror. Att gå ner i vikt är kalori underskott och bli en bättre löpare är i alla fall minst kalori balans. Mitt råd är att satsa på att gå ner i vikt till 100% och spring som en del i det och fram för allt ha roligt när du springer. Känns en del inte lustfyllt försök att hitta något annat som ger dig energi. Prova gärna på vattenlöpning funkar kanon för mig =)

    Lycka till nu och dra dig inte för att bombardera dina medmänniskor och bloggläsare med frågor. Vi finns här för att vi vet hur svårt det är och vill att du ska lyckas.

    Peace Love och Löparskor!

    SvaraRadera
  3. @DrAnnika
    Vikten kommer att vara prio 1 ett tag, men med "resten" som verktyg. Midjemåttet kommer variera, men nu satsar vi väl på en minskning va? :-)

    @Jesper
    Huvudmålet är att gå ner i vikt, MEN därmed kommer jag bli en bättre löpare :-) Så hoppas jag att det ska bli, men som sagt - nu ligger fokus på vikten ett tag. Löpskolning och intervaller kanske inte ligger med i planerna på ett tag :-)

    SvaraRadera
  4. Ja nu får det faktiskt bli en minskning :)
    Har en all-inclusive-vecka i Turkiet som semester i år, och då tänker jag bara skadekontrollera genom att jogga lite på löpbandet i gymmet (luftkonditionering for the win) Efter det blir det dock soppa igen, för att kickstarta :)

    SvaraRadera
  5. @DrAnnika
    Gahhhh! Turkiet...
    Närå - inte ett dugg avis... Passa på att njuta av skadekontrollen :-)

    SvaraRadera
  6. En stor grej tror jag är vardagsmotionen, dvs det som ligger utanför träningspassen. Hugga ved, gå ut med hunden, gå/cykla och handla (istället för att ta bil) etc.

    Vad gäller maten så tycker jag inte man ska krångla till det i onödan. Några enkla huvudregler är att alltid undvika snabba kolhydrater såsom potatis, vitt ris, vetemjöl etc samt äta ofta. Alltså att hålla insulinet stabilt.

    För mig funkar detta perfekt, men vi är ju alla olika :)

    SvaraRadera
  7. Ahh - Jakobmannen! Välkommen!
    Jag tror att du har rätt i sak - ju enklare desto bättre. Undvik snabba kolhydrater (även bröd) och vardagsmotionera i kombination med träningspass, MEN... Det funkar utmärkt för mig för att HÅLLA vikten. Det blir värre när man vill sänka vikten. Jag tror INTE på att man endast kan träna bort fett, utan man måste justera kosten också. Jag kan ligga stabilt på en vikt när jag väl nått den (semestern borträknat...), men nu vill jag ner i vikt - gärna fort (eftersom tålamodet tryter ofta). Sen vill jag ha ett bra utbud med föda att tillaga för resten av mitt liv för att undvika fällorna och få kontinuitet. Jag har nog koll, men andras synpunkter biter bättre än ens egna tama försök...

    SvaraRadera
  8. Du har redan fått så många bra kommentarer att min kanske blir överflödig.
    Jag tycker hur som helst att dina mål, ditt beslut och din plan är strålande!
    Jag tror som Jesper att nu när du vill gå ner i vikt så ska löpningen vara en del i det hela, inte själva huvudgrejen.
    Helt klart behöver du ändra din kost, det har jag ju tjatat lite om innan.;-)
    Kanske testa att skriva matdagbok några dagar och verkligen SE vad du äter.
    Kanske kan du visa någon kunnig och få råd utifrån hur du har det i dag?
    Din ämnesomsättning har blivit kajko och behöver tid på sig att bli "normal".
    Träning hjälper både med det och att reglera hunger och mättnadskänslor.
    Och precis som du säger gäller det att hitta ett sätt som håller resten av livet. Ingen quickfix typ soppor/pulver/piller.
    DET FUNKAR INTE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Rekommenderar med boken "Hjärnkoll på vikten".
    Och som sagt var, vardagsmotionen är underskattad.
    Gå i trappor, cykla, städa och gå så mycket du bara kan!
    Jag håller på dig och kommer att fortsätta med min blåslampa. ;-)
    KRAM

    SvaraRadera
  9. @Ingmarie
    Till detta ämne finns absolut inget som heter överflödig kommentar! När jag skrev inlägget var jag trött, eländig och less :-) Alla kommentarer och en god natts sömn (hela 5½ timme) samt en morgonpromenad ger lite mer ljus i tillvaron. Boken är ett kanontips - HAR läst den och är helt med, men det ska omsättas i praktiken och varadagen också :-) När det gäller ämnesomsättningen så är den ju helt uppåt väggarna sen många år. Framförallt beroende på att man ätit "fel" saker, men också pga/tack vare mina sköldkörtelproblem. Jag kommer "reljera" lite om detta i dagens inlägg... Matdagbok är faktiskt ingen dum idé! Den ska jag köra på from imorgon. Extra spännande då jag drar på tjänsteresa sön-ons och bor på hotell :-) Idag blir det en lunchpromenad också - vardagsmotion, vardagsmotion, vard...

    SvaraRadera
  10. Hej Magnus!
    Har inte följt din blogg så jag har inte full koll på "din resa". Låter som du har bra koll på läget och vet vad du vill, tycker ditt upplägg ser kanon ut. Här är några snabba tips från mig.

    Om du ska börja med styrketräning så testa lägga in ett löppass dirket efter, det ger bra förbränning, kan dock vara lite jobbigt ;). Spring/promenera också före frukost av samma anledning.
    När det gäller kost så är mitt snabba tips att alltid ha makrill och knäckbröd till hands som mellanmål när det kurrar i magen, mättar bra och är nyttigt, dessutom är det ingen kylvara vilket är väldigt praktiskt :)
    Undvik "extrem-dieter"! Se bara till att hålla koll på plus och minus med kosten. Det finns bra hemsidor som gör det enklare. Här är 2st som exempel.

    www.kalorier.nu (gratis)

    www.tappa.se (kostar)

    Lycka till med allt!

    SvaraRadera
  11. En sak till för att hitta motivation till styrketräningen. Om man inte tränat styrka innan och börjar träna kontinuerligt så gör enbart musklerna du får under de första 3 mån att du förbränner ca 300 kalorier extra per dygn.
    Se det som du får en större motor som slukar mer soppa :)

    SvaraRadera
  12. Usch, jag skrev nyss en lång kommentar och den försvann.

    Men i huvudsak tycker jag du ska se kost, träning och sånt som hjulen i din farkost. Men du behöver en ratt för att styra med. Och det är det mentala. Lusten, motivationen och allt sånt.

    Jag har använt mig en del av POMS (profile of mood states) och andra skalor/graderingar för att mäta/gradera det mentala och kroppskänslan. Göran Kenttä har en skrivit en begriplig och användbar bok som heter Träna Smart (låna på biblioteket). Systemen går att använda till annat än träning.

    När det gäller kost så finns det knappast nån metod som är bättre än den andra. Det är för mycket kolhydratsskräck för snabbfixarna och börjar man läsa igenom de svenska högfettsbloggarna så upptäcker man snart att de flesta har problem med att gå nedåt i vikt.

    Det finns alldeles för många som visat med bla pizzadiet att det går vikta sig nedåt (och samtidigt få bra hälsovärden), eller som världens mest kända bantare Jared Fogle gå ner 100 kilo på ett år med hjälp av Subwaymackor. Det mest går nog, fast det blir lite krångligare med de som har problem med sköldkörteln. Men även där finns det många som lyckats. Kan dom, kan du.

    John Benson, en internetguru/kost/tränare som jag följt i några år och som själv gjort en stor kroppsförändring när han var kring 40. Han har skrivit en del i ämnet. Ta gärna upp hans nyhetsbrev om du tyar. http://www.jonbenson.com/lean_but_not_so_mean.php

    Eftersom vikten har varit din prio 1 från början, så tycker jag du ska jobba med den biten. Det har jag skrivit förr. Löpningen kan du underhållsträna under tiden, du kommer ändå att bli bättre i löpningen.

    SvaraRadera
  13. @Daniel
    Bra tips - tackar! Jag rusar runt lite och kikar mest överallt just nu :-)

    @badgear
    I hear you man! Du har skrivit det förr men jag tror inte riktigt skallen har varit mottaglig hos mig då... Jag vet inte om den är det nu heller, men det känns som om jag förstår betydligt mer av det du skriver denna gång. Metodmässigt blir man ju bara yr i mössan av alla metoder. Jag har kommit till insikten att det inte finns några genvägar utan det är bara att byta liv. Låter radikalt, men jag tror det är det som gäller och jag känner att jag är på väg. Öka dosen av "annan" träning, dra ner lite på just löpgrenen ett tag, äta mer rätt och i lagom mängd och bara ha ett bra liv känns som huvudplanen just nu. Det kommer ta tid och gå både upp och ner :-)

    SvaraRadera