torsdag 11 november 2010

Den nakna sanningen...

Idag ska det redovisas - den nakna sanningen... Nåja, naken och naken - men sanning ska det bli och helt ofiltrerad(dock med en lååång kommentar):


  • Morgonvikt dag 1: 95,3 kg
  • Morgonvikt dag 7: 91,1 kg
  • Viktändring: -4,2 kg

Så... Vad säger då detta? Till att börja med måste jag konstatera att startvikten var en stor besvikelse förra veckan. Jag har legat och snurrat kring 92 kg med "Svenssonträning" som mängd och ätit rätt OK mat innan brytläget för en månad sedan. För en månad sedan blev jag sjuk. Inte dödssjuk, men tillräckligt för att inte orka jobba heltid men tyvärr INTE tillräckligt sjuk för att inte bli sugen. När jag är "halvsjuk" får jag nästan alltid ett sjukt sug efter saker. Oftast är det limpmackor. Denna gång vet jag inte vad som hände, men jag stod i alla fall inte emot och åt betydligt mer än lovligt. Som krydda på detta var det mycket tjänsteresor där jag "svävade ut" på frukost, lunch OCH middag. Dessutom stressade jag, jobbade mycket och som grädde på moset - fredagsmys och lördagsgodis i mängder. Undrar varför jag gick upp? ;-)

Jag tror också att min låga motståndskraft berodde på att jag precis sagt upp mig och det var en smula turbulent under perioden. En annan sak var ju att jag redan tidigare bestämt mig för att köra en kur och skulle starta den vid ett givet tillfälle. Jag TROR att jag helt enkelt lät det "löpa hela linan ut" eftersom jag ändå skulle köra en kur. Idiotisk - jag vet, men vissa saker är väldigt svåra att påverka. Ätbeteende är min akilleshäl och jag jobbar hårt med det!

Men - det var då, nu är nu! Det som har hänt kan jag inte påverka och det finns ingen anledning att gräva ner sig för historien! Jag försöker återigen lära mig av historien, lära mig uppfatta mina signaler och känslor och tar med mig detta i framtiden!!!

Jag har ju trots allt varit "duktig" och tappat hela 4,2 kg första veckan. Jämför jag detta med min förra kur så var mitt resultat första veckan 3,6 kg eller 3,8 kg(minnet sviker en smula). Så jag är nöjd - riktigt nöjd! Känslorna som idag gör det väldigt mycket lättare att fortsätta. Jag har dreglat över mat och annat i en vecka, men idag känns det som att det har varit värt det!

Så - träningen då? Ja, den har ju varit nästintill obefintlig. Igår skulle jag precis kliva in i bilen för att ta mig till jobbet vid kl. 05.40 när plogbilen kom. Ni som minns gårdagen i Stockholmsområdet minns att det var BLÖT snö. En halvmetersvall på en 8-10 meter behövde rationaliseras bort. För någon med 470 kcal i kroppen per dag är detta ett stort hinder :-) Det tog mig en halvtimme att flytta snöblasket och en riktigt fuktig rygg blev resultatet... Nöjd - skojar ni?!?!?!

Idag är det hemmajobb och en promenad med Nemo mitt på dagen i ljuset, Jag tror att det är den största mängd motion det blir idag, men vi får se. Jag sitter och funderar lite på vad jag skulle kunna pyssla med utan att tuppa av, men som ändå håller muskelmassan någotsånär uppe. Alla förslag är välkomna :-)

Så - idag ska jag njuta och unna mig några extra glas vatten och le mig igenom dagen. Imorgon är en annan dag!

4 kommentarer:

  1. Imponerande viktnedgång. Bra där! Jag kan själv få ett sjukt sug ibland. Senast det inträffade var igår, när min sambo hade köpt hem något som visade sig vara helt sjukt goda ostringar med tomatsmak (?). Jag satte i mig flera nävar, trots att det var avsett för barnen. Det var dock första gången på flera veckor som jag förlorade behärskningen och kontrollen:-).

    SvaraRadera
  2. @Roadrunner
    Vissa tillfällen är man mer "mottaglig" än andra - tyvärr! Men några nävar lär du inte dö av ;-) Idag lagade jag tacos åt familjen - snacka om sug! Men än så länge är jag ståndaktig :-)

    SvaraRadera
  3. Att klara en dryg vecka på den dieten är helt enkelt beundransvärt. Finner inte ord!

    SvaraRadera
  4. @Roadrunner
    Då är vi två...

    SvaraRadera