torsdag 9 december 2010

Pass enligt plan...

Hihi - för en gångs skull helt enligt plan... Nästan!

Planen var 6K lätt distans, men det blev 7K för den här rundan passade så bra.

Jag ska hålla det kort idag:
Grått, sega ben och en del gåvila!

Gåvilan och segheten säkerligen beroende på gårdagens extra "rush" :-) Nöjd och glad ändå!!

Jag kan också konstatera att jag på 5-7K-rundorna tappar ganska precis 5 dl vatten, eftersom jag tappar ca 5 hg efter en sådan runda. Roligt är också att veta att på mina rundor ligger jag, enligt Garmin, på en kaloriförbrukning på omkring 100 kcal/km (idag 683 kcal). Det är toppen att veta när man försöker balansera sin kost och träning för att uppnå kaloriunderskott :-)

Nä - nu får det vara nog! Dags att jobba igen! Ciao!

7 kommentarer:

  1. Bra!, det är bara att fortsätta att jobba på det livslånga arbetet.

    I regel brukar jag gå ner 1 hekto per kilometer jag springer. Visst skiljer det sig en hel del om det är varmt ute, beroende på intensitet, hur mycket kläder jag har på mig. Kan vara bra att veta för att få bra väteskebalans igen; om jag lubbar två mil - så kan jag gå på krogen och dricka 4 stora starka...

    Kaloriförbrukningen vid träning har jag aldrig brytt mig om. Men jag tycker alla siffror är överdrivna vad gäller mig. I verkligheten, mot vad jag mätt i träning och intag och vad jag får ut på vikten så tycker jag en rimlig siffra ligger runt hälften vad pulsklockan påstår. Jag vet ungefär hur mycket som behövs vid stillasittande icke tränande för att vara viktstabil - utifrån det kan jag räkna på vad jag får ut av ätandet och tränandet beroende på hur vikten rör sig.

    Vågen är däremot brutalt sanningsenlig, om vikten. Men säger inget om kroppssammansättningen. Långdistanslöpning bygger knappast muskler, vill man öka muskelmassan så gäller det att styrketräna.

    Kör hårt och ha kul!

    SvaraRadera
  2. @badgear
    Hahaha - om JAG lubbar två mil och tar fyra stora vill jag inte tänka på slutresultatet :-) När det gäller det här med hur mycket man bränner vid "arbete" är av visst intresse för mig ändå. Jag behöver lära mig hur kroppen fungerar - lite mellan tumme och pekfinger. Jag försöker hitta balansen igen, den jag faktiskt hade strax före maran i år. Då låg jag inom ganska snäva variation på vågen och kunde då balanser träningen med maten. En dröm är att kunna fuska ibland och kompensera lite med extraträning :-) Eller helt enkelt bara leva och ha kul! Just nu ÄR det kul och jag hoppas jag kan hålla liv i glädjen :-) Tack för grym input!

    SvaraRadera
  3. Lovely! Du bränner bra mycket kalorier än mig. :- Håller dock inte med badgear att löpning inte bygger muskler för det gör det! Hur skulle annars benen, kroppens största muskler, förflytta sig? Däremot behöver du troligtvis komplettera med annan styrketräning. T.ex core.

    SvaraRadera
  4. @Ingmarie
    Fniss - även om Garmin visar dubbelt som badgear mätt sig till så är det OK! Kalorier är en stor del av mitt liv nu, men jag vill inte sitta och räkna utan bara leva på :-) När jag var hos Cambridgekonsulenten häromdagen brast hon ut "Ojdå, pappa lever visst på endorfinkick idag!" till min dotter. Just nu mår jag otroligt bra! Jag vet att det kommer sämre dagar, men de SKITER jag i nu och bara njuter mig vidare i livet :-) Håller också med dig om musklerna. Klart man bygger muskler. Inte de där "uppblåsta" snygga(?) som man får med styrketräning, men i alla fall :-) Har också märkt det på vågen som saktade in märkbart efter två-tre veckors fokus. Nu verkar det rulla vidare igen...

    SvaraRadera
  5. Okej Ingmarie, jag skrev "knappt" och menar att det är inte så mycket som händer. Om vi tar Magnus som exempel, han har ju trots allt sprungit en del och hans benmuskulatur finns där nu för löpningen. Men så länge han kör med långdistanslöpning så lär det inte ske särskilt mycket. Musklerna kan förändras i fibertyp beroende på hur han tränar, men knappast särskilt mycket i massa. För vore muskelmassan det som drev en långdistansare framåt så skulle de inte se ut som Haile och gänget (utan mer som Bolt, som är sprinter).

    Den största skillnaden är väl att musklernas kontraktionsförmåga (både i snabbhet och uthållighet) förbättras, att mitkondrietätheten ökar med tiden, att blodflödet blir bättre osv. Bättre muskelfunktion helt enkelt.

    Och om man nu tycker att långdistanslöparna har stora benmuskler, bara för att musklerna syns, så beror det på att de har låg fettprocent.

    Alltså - för den som redan sprungit in sig så blir det knappt nån muskeltillväxt i benen så länge man bara löptränar för långdistans. Det är andra saker som avgör mer, ifall man blir bättre.

    I all korthet, det är väl ungefär så jag ser det om man bara tränar löpning, inriktad på långdistans. Om jag har fel, så förvånar det mig inte, men lite rätt kanske jag har.

    SvaraRadera
  6. Jodå, du har rätt badgear. :-) Jag tror dock att Magnus (nu skriver jag som om jag pratar över huvudet på dig) kan bygga mycket mer muskler ( i synnerhet efter att ha legat lågt med löpträningen en tid) + att löpning i varierad terräng, d.v.s kuperat, kräver och bygger även på andra ställen. Men visst behöver du mer styrketräning i ditt liv Magnus. Mitokondrierna ökar mycket riktigt vid mycket distanslöpning. Superviktigt för att bl.a kunna "bränna" och ge energi.
    Hur det nu än är så är all träning som blir av den bästa. :-)

    SvaraRadera
  7. Fniss - jag tycker det blev en spännande diskussion! Troligen har ni rätt båda två. Jag är rätt säker på att "bygga" muskler, eller åtminstone utveckla befintliga. Det känns för varje steg i planen som går i lås. Huruvida dessa väger mer eller mindre än annat, eller om jag inte kan bygga mer - ja, det lämnar jag därhän. Jag mår så himla bra av den plan jag nu exekverar! Jag är extra nöjd med att ha komponerat den själv :-)Jag kör på tills negativa effekter visar sig...

    SvaraRadera