söndag 12 december 2010

Första "långpasset" i underbart väder

Så var det då dags! Första "långpasset" enligt programmet - hela 10 km :-) -9 grader och strålande sol!

Tanken var att frun skulls skjutsa mig 10-12 km hemifrån och låta mig ta mig hem löpandes. En nackspärr satte stopp för fruns skjutsande och jag tog mod till mig för ett långpass på min "10-kilometersrunda" i skog och på grusväg...

Jamen tjena! Jag inledde med en uppvärmningskilometer för att därefter ge mig ut på en tvåkilometersåker sär drivorna var mellan 10 och 50 cm djupa. Innan detta upptrampade spår med isbotten där halka var ledordet! Nåja, tänkte jag - det blir ju bättre. Kilometer 4 till 6 kom jag precis i ett drghål där nordanvinden låg på min vänstra sida. -999 grader kändes det som! :-) Kall som sjutton och svårt sega ben gav jag mig in på grusvägen i skogen. Grus och grus - upptrampad stig i snö med isbotten :-)

Alltså - när jag kom ur skogen och från stigen ut på mon älskade asfalt var det som om jag svävade fram. Mycket - MYCKET - trött återhämtade jag mig ett par kilometer och drog sen på de sista kilometrarna. Man kan ana på kilometertiderna att jag har mer fart i benen än de 6.30-7.51 min/km som kan ses p de tyngsta delarna :-) Avslutade hyfsat i 5.51-5.52-tempo trots allt och snittet blev 6.25 min/km. Lite snabbare än plan egentligen, men en känsla av betydligt mer fart i kroppen än vad jag kunde få fram idag.

Glad i hågen ger jag mig in i duschen och laddar för nästa pass - ridning med barnen! Nåja, barnen rider och pappa tittar! Därefter sista tjänsteresan för nuvarande arbetsgivare :-) Trevlig vecka allihop!

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Men nästa gång så sök upp de mer plogade vägarna. :-)

    SvaraRadera
  2. Tack! Kände mig grymt nöjd! Egentligen bör jag väl undvika de plogade vägarna :-) Denna typ av träning var ju "värre"... Känns på nya ställen i kroppen än den vanliga "nötträningsvärken" :-) Underbar känsla!

    SvaraRadera