söndag 20 juni 2010

Skönpass i maramundering och räserfart

Tja, utan några större förväntningar gav jag mig i förmiddags ut för att nöta lite extra på sulorna. Ett långpass på 14-16 km var planerat denna solig och varma dag. Dagen till ära svidade jag om till maramundering. Inte för att det gav något psykologiskt övertag direkt - snarare tvärtom! Snittider på dryga 7 min/km förväntades eftersom senaste aktuell mundering nyttjades blev resultatet just det :-)

Vätskebältet var med och välfyllt med äkta kranvatten. Första flaskan konsumerades efter fyra kilometer nånting. Mycket läskande då solen låg på ordentligt! Strax efter löpte jag ut i naturen och fick skydd av trädens skugga - superskönt löpväder...

Efter en sju kilometer passerades Lillsjöbadet och det var ganska lockande att ta ett dopp - trots att det är mot mina principer att bada om inte vattentemperaturen är 26 grader eller mer! Nu blev det inte fallet utan jag gnetade uppför backen vid badet och tog en drickapaus på krönet. Efter detta vidtog lite utförslöpning och det var mycket välkommet efter några kilometers sakta klättrande uppåt :-)

Vid dryga nio kilometer dök jag in under kranen på macken jag passerade för att kyla hjärnan en smula. Jag har noterat att när hjärnan kokar så hjälper det föga med ett tjockt pannben. Hjärnan bör kylas vid jämna mellanrum...

När jag kom hem noterade jag lite överraskat att jag avverkat hela 16 km på knappa 1.39. Det är alltså en snittkilometertid på 6.08 min/km! Märklig upplevelse det här med löpning. Ena dagen stretar och gnetar man och når snittider på dryga 7.00 min/km, andra dagar svävar man på i betydligt snabbare tempo. Det som förvånar mig mest idag var att jag hela passet kände mig stark igen. Den där veka, lätt deprimerande känslan var som bortblåst. Är det månne så att min PMD varit med mig hela tiden och att kroppen varit påverkad av maran ända till idag?

Oavsett så känns det skönt att jag fått tillbaka den där positiva känslan i löpningen och idag inte behövde brottas både med mental och fysisk uppförsbacke. Det kändes nästan som nedförslöpning hela passet, ju!

Nu vidtar dusch, lite familjepyssel och sedan sista tjänsteresan före min semester!! Jihaaa, säger jag bara. Tre dagar kvar att arbeta, sedan semester i fyra veckor :-) Jag hoppas min bubblande känsla tränger ut genom skärmen till er som läser detta och att ni kan få en del av all den energi jag innehar idag. Nästa gång får ni bjuda :-)

Tjing!

8 kommentarer:

  1. Kul att läsa om någon som har energi. Själv sprang jag ett av mitt löparlivs sämre pass igår.

    SvaraRadera
  2. Behöver lite av din energi Magnus:-)

    Min högra hälsena pallade för 6 km snabb löpning igår, sedan sa den STOPP igen. Börjar känna mig väldigt trött på den! Kanske dax att börja med en ny gren? Hur fort kan jag hoppa på ett ben i 1 km?

    SvaraRadera
  3. Tjoho! Härligt! jag tackar för energin och hoppas du kan ta del av min. :-)

    SvaraRadera
  4. @Roadrunner
    Sug i dig energin - det hjälper jag lovar! Särkilt i motgång är det applicerbart med lite ny fräsch energi. Tummar hålles i Helsingborg!

    @Mentorn
    Hmmm - kanske är det mitt tålamod du skulle använda dig av... Energin tror jag du har, men kanske har du FÖR bråttom (hört den förut?)... Ta det lugnt och rulla SAKTA igång (hört den förut? #2).

    @Ingmarie
    Häller den på flaska för senare utnyttjande - Tack i förskott! :-)

    SvaraRadera
  5. Aldrig blir man riktigt klok på att få ihop det där hur man ska få ett lubb att kännas att lätt. Ibland är det som uppförsbacke hela vägen, och andra gånger är det så lätt att man nästan trillar framåt.

    SvaraRadera
  6. Bra pass, måste kännas skönt att så att säga vara helt och hållet igång efter maran.

    SvaraRadera
  7. @badgear
    Eller hur?

    @Lars
    Tja, måhända är det temporärt, men skönt är det!

    SvaraRadera
  8. Attans s¨å bra jobbat Magnus. Tänk vilken skillnad det är liksom! Igår kändes det hur bra som helst när jag körde på, idag trodde jag att jag skulle avlida efter första 20 minutrarna, men ändå har jag kört på ungefär samma kilometertid. Helt knäppt!

    Skönt med sista tjänsteresan och en välförtjänt semester i antågande!!

    SvaraRadera