torsdag 17 juni 2010

Lunchpaus med sprutt

Idag blev det i alla fall av - lunchpasset jag orerade om igår. Idag tänkte jag köra ett kort pass med lite progresivt inslag. Planen var som vanligt lite oklar, men i det underbara vädret kändes det helt OK.

Jag inledde med en uppvärmningskilometer strax under 6-minuterstemo, ökade lite kilometer två och smaskade på lite extra den tredje kilometern. Eftersom min kropp inte är riktiht tebax än planerade jag en luuugn kilometer fyra varför lite gåinslag fick ta "spruttens" plats. Sista kilometern (eller nästankilometern) dundrade jag på rätt bra för att vara mig. Rätt flåsig hemma kikade jag på min Garmin och den visade ett medeltempo på 7.01 min/km. DÅ var det nästan så jag trillade ihop...

Det visade sig att dagens pass gav ett snittempo på 5.46 och med ett bästa tempo på 3.20 min/km minsann! Jag kunde också konstarea att min bedömning av snittempot från i förrgår var helt uppåt väggarna! Snittempot var då 6.00 min/km. Trevligt!

Det känns som om tempot börjar locka kroppen, men uthålligheten är inte riktigt med på det högre tempot. Det ska bli riktigt spännande på Musköloppet att se hur status är om en knapp månad. Målet är att i år gå under timmen på det kuperade loppet. Förra året gjorde jag 1.05-1.06 om jag inte minns fel, och var då rejält slut.

Nästa lopp därefter är Midnattsloppet. Målet är att kunna ta sig under mitt resultat på Premiärmilen då (58.27 min). Det kan bli lurigt eftersom Midnattsloppet är ett mer kuperat lopp. Å andra sidan är jag bättre tränad nu :-)

Näe - dags för lite mat och sedan jobba igen!

3 kommentarer:

  1. Bra jobbat Magnus - se nu bara till att du inte svälter dig själv, du måste ha lite mer substans är lite kaninmat när du tränar :P
    Skämt åsido, se till att få in ordentligt med protein och bra kolisar så går det bra även med träningen liksom! :D
    HEJJAHEJJA!!

    SvaraRadera
  2. Va!? Vad skrev du? Tre och tjugo (3:20!). galet bra. Det är ju fullt ös hur man än vrider och vänder på det :-)

    SvaraRadera
  3. @DrAnnika
    Svält är inte min grej! Jag älskar mat mför mycket. Jag har problem nog att äta måttligt... Försöker lassa in rätt mängd av rätt grejer!

    @Lars
    Eller hur? Synd att det var var en momentan toppnotering och ingen hel kilometer... Annars hade jag funderat över en ny karriär :-) Galet är ordet!

    SvaraRadera