onsdag 9 februari 2011

Nytt relaxat tänk

Igår drog jag redan vid 17 från kund. Snabbt ombyte och rusning ner i hotellkällaren där deras gym finns. Löpbandet ställdes på 45 minuter och tempot på 6.30 min/km. Sen bar det iväg :-)

Det gick inte fort, det var inte svalt, inte långtråkigt - bara skönt! Med blandad musik i lurarna och några blickar mot TVn framför mig var det som om de 45 min försvann snabbt. För att ytterligare krydda tillvaron smällde jag på med lite fartökningar på slutet - 6.00 min, 5.30, 5.00, 4.30 och ända ner på 4.05 min/km. Jag körde faktiskt 4.05-tempo i 5 minuter!!! Puh! De sista fartökningarna tog härligt i låren :-)

Sammanfattningsvis var det ett härligt pass helt utan några fasta ramar. Det var länge sedan jag körde på det viset och det var toppen! Jag gjorde bara det jag kände var rioligt just då. I och för sig hade jag en ram - 45 min! Den had ejag satt upp för det kändes lagom för ett pass för mig. I övrigt ville jag bara ha det gött! Och det var det! Rundade av kvällen med en kyckling och svamprisotto. Även den var toppen!

Kaloriräkning tänkte jag forska lite i mer när jag kommer hem igen. Måhända kan det finnas tips i min omgivning (läs: Har ni några tips - hojta!) som jag kan dra nytta av. Det återstår att se. Oavsett så har den mentala inställningen börjat utkristallisera sig. Jag kommer inte bli "klar", men jag känner att jag behöver "arbeta upp" en attityd som stöder mitt livslärande och samtidigt upprätthåller träningslusten. Jag har faktiskt idag kikat runt lite på gymsidor. Kanske man skulle testa att köra lite pass på gym, lite vikter, spinning eller nåt annat som jag kanske tycker är kul. Vi får helt enkelt se - för mig (oss) är det en kostnadsfråga! Men känner jag att jag VILL, ja då kommer jag satsa...

Idag får jag äntligen återvända till norra halvklotet. Som vanligt en hel del jobb, men igår blev det en kort kväll i alla fall. Bara träningspass, middag och sen i säng. Jag är ju hemma redan vid 22.00 ikväll, så... Jag längtar verkligen efter egen säng och familjen!

5 kommentarer:

  1. Eg är det ganska lätt - men du behöver en våg och en kaloritabell (typ http://www.minmat.net), splitta upp vad du äter i grupper på vad de innehåller per 100 gram. Grönsaker runt 20 kcal (och behöver eg inte räknas om man inte äter flera kilo om dagen). Frukt, potatis, rotfrukter runt 50 kcal. Pasta/ris/bulgur okokt 350 kcal. Fettfri kött av fågel/vit fisk/och diverse fyrfota/vilt 100 kcal.

    Fettigt kött - då sticker det iväg mot 250. Korv likaså.

    Ost runt 350. Feta, halloumi och sådana ostar lägre 200-250.

    Matdagbok kan du kalla det för. Skriv i allt du äter (ta bild med mobilen innan du tuggar i dig grejerna och kolla sedan att ditt minne inte sviker dig när du för bok - alla underrapporterar om de inte skriver ner det direkt. Jag vet att jag gör det).

    Man lär sig mycket av att gå igenom en matdagbok.

    SvaraRadera
  2. @badgear
    Shit - kan man göra det så enkelt :-) Tusen tack för tipset! Jag måste ju börja någonstans och det här känns rätt lagom!

    SvaraRadera
  3. Man kan göra det lätt för sig på det viset. Det andra är att hålla en viss typ av matval som man räknat fram från början ska ge en viss mängd energi in (med grund att det är mat som mättar och ge bra känsla). Det förenklar.

    Det gäller bara att du hittar en baseline. Var nånstans är du viktstabil, är det 1800, 2000, 2500 kcal? Droppa 500 kcal per dygn ifrån det. Välj sedan mat med högt näringsvärde (inte detsamma som energimängd-kcal, utan mineraler, vitaminer, etc) och bra mättnadskänsla (för din del). Lågt näringsvärde ät tex fiskpinnar, men högt näringsvärde är vildfångad fisk. Ägg är det mest fullvärdiga av alla livsmedel, och mättar mer än det mesta. Jag körde en gång en diet som bestod i huvudsak av 1 kilo ägg om dagen, droppade över 5 kilo på 18 dygn (snittade ca 2000 kcal/dygn). Effektiv, hur mätt som helst hela tiden. Men funkade inte till långdistanslöpning. Men till vanligt vardagsvarande gick det bra. Men eftersom jag ville springa så mycket som möjligt så funkade det inte. Det var som att springa motströms.

    Och när du är i Helsingborg så har du möjlighet att besöka http://www.hlk-92.nu/Tider.htm

    SvaraRadera
  4. Mr MC, låter som du är på rätt spår :-)

    Om du ska börja köra styrketräning är min rekommendation att satsa på basövningar såsom marklyft, benböj/utfall samt vad man idag kallar "core" (mage, rygg och bäcken). Då får du stabilitet och kroppshållning, vilket är extra viktigt för oss kontors-råttor.

    Undvik bänkpress/biceps-fällan samt att endast köra maskiner eftersom du då riskerar missa alla små stabiliserande muskler. Ta även hjälp av någon kunnig som lär dig rörelserna korrekt.

    Även om jag idag satsar på löpningen så håller jag fast vid styrketräningen som komplement för att undvika skador samt slippa se ut som ett sugrör i löpspåret.

    Kan tillägga att jag precis investerat i en Forerunner 310xt - träningen vart helt plötsligt väldigt mycket roligare!

    Kör hårt!

    SvaraRadera
  5. @badgear
    Tusen tack! Jag tar till mig all info (även denna gång, men kommer använda den också)! Jag kommer lufsa på i lugnare tempo nu och inte förvänta mig/planera för stordåd varje dag och varje vecka.

    @Jakob
    Hehe - även jag fattar till slut, men det tar tid! Bra tips på träningen. Kommer troligen fokusera på att testa lite olika och bara hålla fast vid sådana pass som jag tycker är kul. Detta kombinerat med njut-löp-pass.
    Och du - Garmin äger!!! :-))

    SvaraRadera