måndag 4 juni 2012

Smärtsam aha-upplevelse...

Igår sprang jag en löprunda för första gången på 7-8 månader!
Tänk att kroppen så tydligt meddelar just detta! Det var tungt, jobbigt, trögt och alldeles, alldeles underbart... Fast egentligen kändes det som att det var första löprundan någonsin!

Så egentligen var allt precis som det ska. Nu vet jag var jag står och det är bara att bita ihop och jobba på. Jag har som målsättning att försöka ta efter Badgear och njuta av löpningen. Jag måste bara få kroppen i balans först :-) Det lär ta någon månad, men sen rullar det nog på. Det känns ändå som att detta ska bli ofantligt roligt - även om framsida lår idag meddelar mig att jag nog gjorde mig bättre i soffan i lördags än i spåret igår!

En dag som denna är det tur att man är envis. Jag VET att det kommer vara tungt ett tag framöver och det är helt och hållet mitt eget fel. Löparmusklerna har legat i träda och det är en tröskel att komma över. Kroppen i stort känns bra ändå. Det tackar jag mitt envetna tränande på SATS för. Jag är så glad att jag lyckats hålla i på den fronten och känner att kroppens övriga muskler är i betydligt bättre form än 2010 när jag gjorde maratonpremiär. Det lovar gott trots allt!

Så, idag tar jag en vilodag från träningen och sätter mig och planerar lite. Jag vet ju trots allt vad som gäller det närmsta året - disciplin, envishet och fokus! Jag har gjort det förr och tänker göra det igen!

Jag har också en del tankar kring denna "träningsgrupp" som jag tänkte dra igång. Det är egentligen av rent egoistiska skäl som jag gör detta :-) Det är ju så mycket roligare att göra långpass och intervaller tillsammans med någon. Och det är just där jag tror man kan göra det tillsammans. Långpassen kan faktiskt göras tillsammans om man bara ligger halvnära varandra i hastighet. Intervaller kan man ju köra i eget tempo. Jag tänker att det koncept Team Stockholm maraton kör har ju fungerat så det borde väl funka även här - även om det inte nåpgra proffstränare med... Eller? Låt oss se vad vi kan få ihop :-) En egen blogg för gruppen vore nog på sin plats...

Nä, nu måste jag kanske sköta mitt dagliga arbete ett tag. På återhörande!

2 kommentarer:

  1. Du har ju tjuvstartat!! ;)
    Då får jag ta på mig outfiten efter jag har varit ute med vovven då, för det här går ju inte :)Kom nu ihåg att jag har i princip inte tagit ett steg i löparkläderna sedan den där halv mara-upplevelsen i Sthlm -10.. Shit, vad har jag gett mig in på?! Kommer nu ihåg hur ont det gjorde i vadmusklerna sista halvmilen..
    Men nu finns inga ursäkter!

    // Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sakta men säkert och mycket tålamod... Fokus!!

      Radera